Plugga SO

Världen är din!

Uppg 3. Prissättning

Din uppgift
Läs sid 359-365 i SOS Samhällskunskap 7-9 (eller lyssna på ILT) och svara på frågorna på sid 365. Du hittar dem i ett Worddokument här. Under frågorna har jag lagt in en text med saker som jag går igenom i samband med uppgiften

1. Vad innebar byteshandel, som var vanligt förr i tiden?
2. Vad skiljer de mynt vi har idag mot de första mynten som fanns i Sverige för 1000 år sedan?
3. Hur kommer det sig att man övergick till att använda sedlar när det gällde större summor?
4. Hur har vårt sätt att betala förändrats i modern tid?
5a) På vilket sätt underlättades handeln av att vi började använda pengar?
5b) Vilka konsekvenser fick det?
6. Förklara vad marknad är.
7. Vad betyder begreppet efterfrågan?
8. Hur kan efterfrågan påverka priset på en produkt?
9. Vad är utbud?
10. Hur kan utbudet påverka priset på en produkt?
11. Förklara vad jämviktspris är?

Calles tankar kring kapitlet

Hur uppstod pengar?
Vi ska börja med att se en film från finska YLE som heter Pengarnas historia.

Om digitala valutor
Valutor som kronan, euron och dollar försvaras av både riksbank och politiker i berörda länder. Förr kunde man t o m byta ut sina sedlar och mynt mot guld (guldmyntfot) eller dollar (dollarfot). Men digitala valutor som bitcoin har varken någon riksbank eller något land bakom sig. Inga försvarar den och endast tilltron till valutan styr dess värde. Digitala valutor svänger alltså kraftigt.

Varför kostar en semla 40:-*?
Den är inte värd 40:-. Den har inget värde alls. Allt beror på efterfrågan och tillgång. Om tillgången är stor och efterfrågan minimal kan man t o m tänka sig minuspris. Kan ni komma på någon gång när en vara/tjänst haft ett minuspris?
* Estwalls, Moheda 24 feb-23

Alla köp vi gör är inte informerade
Ofta har vi inte tid och ork att leta rätt på det bästa tjänsten till det bästa priset. Detta kan en aktör utnyttja i en marknadsekonomi. Ett exempel. När taximarknaden avreglerades, alltså vem som ville fick starta taxifirma och ta vad som helst i betalning åkte priset upp. Några höjde priset med upp till fyra gånger. Det gällde enbilsåkare som körde mellan Arlanda och Stockholm. Hur kunde de ta så mycket betalt?

Om specialisering och expertforskning
Ni ska alla bli specialister (i motsats till generalister) , ev kommer ni byta specialitet några gånger under livet. Varför? Önskan om längre och bättre handel gjorde att vi uppfann olika bytesmedel (pengar). Pengar gjorde att man kunde specialisera sig. Specialisering har lett till utvecklande av kunskap inom en specialitet. Det leder till en uppdpelning inom en specialitet; man blir specialist på ett allt smalare område. Inom ett område (en domän) finns en ständigt växande kunskapsmängd. Därför behöver ni en väldigt lång utbildning. När ni sedan hitta er specialitet gäller 10-årsregeln som påvistas av expertforskningen. Efter 10 år(eller 10000 timmar) av fokuserad ansträngning kan ni utveckla ert område en bit. Gymnasievalet handlar i korthet om: Ska jag börja specialisera mig nu? Eller ska jag vänta 3 år till?
   Diskussion: Kommer ni alla att bli att mer smala specialister? Kommer vi att få se en omvänd rörelse mot att bli generalist?

« sh vt-23 åk 9