Preppa för NP i geografi med SB
Delprov A: 26/4, onsdag och delprov B: 28/4, fredag .
Områden | Läs på |
Jordens endogena och exogena processer, samt hur dessa formar och förändrar landskapet. | Läroboken: 72–93, sammanfattning: 94
Begreppa: |
Sårbara platser på jorden, till exempel områden som riskerar att återkommande drabbas av översvämningar, torka eller jordbävningar. Hur samhällsplanering och människans verksamheter påverkar sårbarhet och hur risker kan förebyggas. | Läroboken: 142–163, sammanfattning: 164
Begreppa: |
Globala produktions- och konsumtionsmönster samt flöden av varor och tjänster. | Läroboken: 170–185, 191–203, 208–220, 355–424,
Sammanfattning: 187, 204, 221, 376, 399, 426 Begreppa: |
Orsaker till och konsekvenser av demografiska mönster och förändringar: befolkningsfördelning, befolkningsutveckling, migrationsmönster och urbanisering. | Läroboken: 226–245, 251–260, s-fattning: 246, 261
Begreppa: |
Namn och läge på platser och regioner som är relevanta för studierna av geografiska förhållanden, mönster, processer och hållbarhetsfrågor. | https://www.geoguessr.com/seterra/sv
världsdelar, hav, sjöar, floder, öknar, berg och vulkaner, öar, halvöar, länder, latituder och longituder |
Vad klimat är och faktorer som påverkar klimatet. Människans påverkan på klimatet och konsekvenser av klimatförändringar för människa, samhälle och natur i olika delar av världen. | Läroboken: 98–111, 308–321, s-fatttning: 112, 136, 322
Begreppa: |
Människors tillgång till och användning av förnybara och icke-förnybara naturresurser och hur det påverkar människans livsmiljöer. Intressekonflikter kring naturresurser. | Läroboken: 290–304, Sammanfattning: 305
Begreppa: |
Samband mellan ekonomisk och social levnadsstandard och faktorer som demografi, jämställdhet, utbildning och naturresurser.
Lokalt, regionalt och globalt arbete för att främja hållbar utveckling. |
Läroboken: 265–283, 326–347, s-fattning 284, 348
Begreppa: |
Digitala och analoga kartors uppbyggnad samt olika kartprojektioner och deras egenskaper. Geografiska informationssystem (GIS) och exempel på hur de används i samhället.
Beskrivningar och analyser av platser och regioner med hjälp av kartor, enkla former av GIS, fältstudier och andra geografiska källor, metoder, verktyg och begrepp. |
Läroboken: 10–, sammanfattning: 28, 47, 66
Begreppa: |