Uppg 3. Franska revolutionen
Läs sid 153-160 i SOS Historia 7-9 och svara på frågorna som finns på sid 160. Du hittar frågorna i ett Worddokument här. Skicka in svaren på It´s. Lycka till! /Calle
1. Varför bildades nationalförsamlingen?
2. Vad handlar förklaringen om de mänskliga rättigheterna om?
3. Vilka hade rösträtt enligt grundlagen som skrevs 1791?
4. Vilken sorts samhälle ville Robespierre skapa?
5. Hur fick Frankrike soldater till sina stora arméer?
6. Nämn tre orsaker till att det blev revolution i Frankrike!
7. Varför var revolutionen viktig för kvinnornas kamp?
8. Vilken grupp i samhället hade mer makt efter revolutionen än innan?
9. a) Hur kan franska revolutionen tolkas som ett exempel på viktig historisk förändring?
b) Hur kan franska revolutionen tolkas som ett exempel på historisk kontinuitet?
10. Varför var franska revolutionen viktig även för folk som inte bodde i Frankrike?
Bedömning
Betygskriterier |
E |
C |
A |
1. Du visar ______ kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp. Till detta hör att eleven visar kunskaper om särskilt centrala historiska skeenden, däribland Förintelsen. | grundläggande | goda | mycket goda |
2. Du för ______ resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och av människors levnadsvillkor och handlingar i förfluten tid. Du för ______ resonemang om kontinuitet och förändring utifrån några långa historiska linjer. | enkla
enkla |
utvecklade
utvecklade |
välutvecklade
välutvecklade |